duminică, martie 13, 2011

dacă greii te cunosc şi eşti sărac, nu e profitabil să vii la târguri internaţionale de profil!

Cât investeşte o ţără din lumea a treia ca să apară pe harta celor mai bune destinaţii turistice

Sursa: Money.ro | Publicat: 13 mar 2011, 00:54 | Actualizat: 13 mar 2011, 00:56
Peste 2.7 milioane de euro. Lesotho a cheltuit această sumă impresionantă ca să intre oficial, adică să fie recunoscut, între destinaţiile turistice africane. Care e logica care a susţinut această mişcare şi, comparativ, cât au cheltuit alte state din Africa pentru a intra în lumea bună a turismului internaţional? Citeşte în exclusivitate o comparaţie între bugetele alocate de ţări din Africa pentru a veni la cel mai mare eveniment de networking din industria turistică-ITB, care se desfăşoară zilele acestea la Berlin.

Networking-ul în turism face toţi banii. Este premisa împărtăşită de statele participante la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin, inclusiv de cele mai sărace dintre ele. De ce e important pentru o ţară să participe la un asemenea eveniment, care este miza şi justifică ea banii cheltuiţi pentru deplasarea la târg? De ce un stat african obscur şi mai ales sărac dă aproape 3 milioane de euro ca să vină cu un stand foarte mic la un târg care se întinde pe kilometri întregi populaţi standuri megalomane ale statelor care joacă de multă vreme în liga greilor din industria turistică.

Lecţia statelor anonime: dacă vrei să apari pe hartă, trebuie să fii dispus să dai bani mulţi pe un stand mic la un târg internaţional de turism.



Lesotho, o ţară din lumea a treia, a cheltuit peste 2.7 milioane de euro pentru a veni la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin. O cifră impresionantă pentru un stat african obscur, cu cea mai mică speranţă de viaţă din lume, şi în care jumătate din locuitori trăiesc cu puţin peste 1 dolar pe zi. Lesoto este reprezentat timid, printr-un stand modest şi de dimensiuni reduse, la ITB-ul din acest an. Oficialul statului african spune pentru MONEY.ro că cei aproape 3 milioane de euro cheltuiţi ca să vină la evenimentul de la Berlin au sens şi că deplasarea la târg îşi merită banii. Pentru că pentru o ţară ca Lesotho, eficacitatea ITB-ului se măsoară în scoaterea statului din anonimat turistic, creşterea vizibilităţii sale între cei care contează din industrie, şi recunoaşterea lui de către playerii mari pe harta Africii ca destinaţie de vacanţă. Greu de crezut, însă.


Swaziland, o altă ţară africană săracă, a investit aproximativ 25.000 de euro pentru a apărea pe harta Târgului Internaţional de Turism de la Berlin, a spus pentru MONEY.ro oficialul biroului de turism de aici. Swaziland a venit la eveniment din aceleaşi motive ca şi Lesotho-creşterea vizibilităţii ca destinaţie turistică, însă cu semnficativ mai puţini bani. Însă, spre deosebire de Lesotho, Swaziland marşează pe contactul nemijlocit cu agenţiile de turism de pe pieţele pe care vrea să le acroşeze. Un exemplu relevant în acest sens-piaţa britanică-noul focus al Swaziland-ului.
“Nu am cheltuit mult pe stand, în jur de 7.500 de euro, trebuie doar să fim aici, să ştie lumea că existăm. Dar e mult mai important să ne vindem destinaţia direct prin agenţiile din ţările în care vedem o miză, precum Marea Britanie, pentru că e mai ieftin aşa (n.red. decât să participăm la un eveniment internaţional de netwoking, precum ITB)”, a spus oficialul din Swaziland.

Angola, Botswana, Namibia, Zambia şi Zimbabwe se vând într-un brand comun la ITB. Brandul celor 5 se numeşte Kaza şi intrarea lui în lumea bună, la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin, a costat între 16.000 de euro şi 17.000 de euro. Este mai profitabil şi mai eficient aşa, spune pentru MONEY.ro coordonatorul biroului de presă al Kaza. Logica participării la eveniment a celor 5 state reunite sub un singur brand turistic vizează lansarea oficială a platformei online kazapark.com, între cei mai mari playeri din industrie.



Lecţia statelor care ştim că sunt pe hartă: dacă greii te cunosc şi eşti sărac, nu e profitabil să vii la târguri internaţionale de profil! Vezi ce alternative propun



Zambia a investit aproximativ 10.000 de euro în participarea la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin din acest an, a spus pentru MONEY.ro oficialul biroului de turism de aici. Pentru Zambia investiţia într-un eveniment ca ITB nu e profitabilă. Pentru că prin structura şi anvergura târgului, este un eveniment generalist, şi nu nişat. Or Zambia, ca şi Mozambique ştie că banii în turism vin din abordări ultra-nişate, care merg la ţintă, fără riscuri inutile.
“Nu e profitabil în termeni de investiţie să vii aici (n.red. la ITB), dar dacă nu eşti aici se vor întreba unde eşti. Pentru că toţi jucătorii care contează sunt aici”, a declarat pentru MONEY.ro oficialul Zambiei prezent la eveniment.

Ce poate face o ţară care nu are bani sau nu îşi permite să investească 10.000 de euro ca să apară la ITB? Oficialul Zambiei spune că o soluţie ar fi să te întâlneşti cu agenţiile de turism cu o săptămână înainte de a se da startul evenimentului de la Berlin, şi să stabileşti atunci contacte cu aceştia, “pe viu”. De ce cu o săptămână înainte? Ca să fii cu un pas înaintea competitorilor tăi, care, cel mai probabil, vor participa la Târg. Cu alte cuvinte, să ai timp să recuperezi ecartul inevitabil dintre capitalul tău de contacte din industrie şi capitalul relaţional câştigat de ceilalţi jucători pe parcursul evenimentului.


Mozambic, una dintre cele mai sărace ţări din Africa de Sud, a cheltuit între 10.000 de euro şi 15.000 de euro pentru a participa la ediţia din 2011 a ITB, au declarat pentru MONEY.ro reprezentanţii biroului de turism de aici. Pentru Mozambic participarea la Târgul de Turism de la Berlin nu a vizat targetarea pieţei germane, tour operatori sau turişti, ci, în primul rând, creşterea vizibilităţii ţării şi recunoaşterea ei ca destinaţie turistică “eligibilă”pentu piaţa europeană. Mozambicul şi-a schimbat strategia de marketing în 2011, se vinde ca destinaţie turistică exclusiv segmentului de clienţi “siguri”, cu care nu poate da greş. Mai precis, se concentrează pe segmentul de conaţionali cu vârste cuprinse între 40 şi 65 de ani.


Republica Capului Verde a investit în participarea la cel mai mare târg de turism din lume 30.000 de euro, au spus pentru MONEY.ro oficialii biroului de turism de aici. În aceşti bani intră deplasarea oficialilor la Berlin, standul ţării, materialele de promovare, şi toate celelalte cheltuieli pe care le implică participarea la astfel de eveniment. Pieţele pe care mizează Cabo Verde prin participarea la ITB sunt cea germană, în principal, urmată de cea portugheză, italiană şi franceză.


Kenya: noi ştim că e pe hartă, industria turistică se mai gândeşte dacă o “primeşte” sau nu


Nu e suficient să ai vizibilitate ca destinaţie turistică. Din când în când trebuie să mai demonstrezi (încă o dată) industriei de profil acest lucru. Este cazul Kenyei. Deşi nu suferă de anonimat, dar e totuşi o ţară săracă, Kenya se luptă în continuare să îşi cultive contacte printre greii din industria turistică. Motiv pentru care a venit la ITB.


Kenya a investit aproximativ 3 milioane de euro în participarea la ITB-ul din acest an, a spus pentru MONEY.ro reprezentantul biroului de presă de aici. El a adăugat că pentru o ţară ca şi Kenya e mai avantajos să participi la târg, dacă vii doar ca să “spargi gheaţa cu playerii mari din industrie”. Pentru că aici îi cunoşti pe toţi jucătorii într-un singur loc, “pe banii lor”, mai profitabil decât să te întâlneşti cu fiecare separat pe teritoriul lui. Altfel spus, pentru o ţară care participă la un eveniment internaţional de networking în turism pentru a-şi creşte portofoliul de contacte profitabile, e mai ieftin să vină la târg, decât să se întâlnească direct, nemijlocit cu fiecare jucător pe care îl vrea prin apropiere.
Kenya se vinde în acest an la ITB europenilor cu bani, prin oferte turistice care combină plaja cu safari, deci turismul de leisure cu cel de aventură. Kenya nu mai vrea să se vândă prin pachete turistice care marşează exclusiv pe safari, pentru că nu mai vin bani din această zonă. Prin urmare, schimbarea strategiei de marketing a Kenyei se concretizează în targetarea clienţilor bogaţi din Europa care vor o vacanţă “doi în unu-safari plus plajă”, explică oficialul Kenyei.

Cel mai mare târg internaţional de turism se desfăşoară la Berlin în intervalul 9-13 martie.

Niciun comentariu:

EDRAH_Giurgiu PHASE I